Heart Chat Bubble

chokladcupcakes med vaniljfrosting

Det här receptet är ett modifierat grundrecept för glutenfria muffins. Jag la till kakao för att få lite mer smak på dem, bytte ut smöret mot en laktosfri sort, och spritsade på laktosfri vaniljfrosting. I originalreceptet står det att man ska få 20st små muffins, men jag fick 8st när jag fyllde mina formar (7cm i diameter och 3,5cm höga) till hälften. Dubbla alltså receptet om ni ska baka många! Den laktosfria vaniljfrostingen hittar ni här. Tänk på att låta cupcakesen svalna helt innan ni spritsar på den!
 
GLUTEN- OCH LAKTOSFRIA CHOKLADCUPCAKES
1dl florsocker
1dl potatismjöl
1msk kakao
1tsk vaniljsocker
0,5tsk bakpulver
100g laktosfritt smör (rumstempererat)
1 ägg

1. Sätt ugnen på 225°C
2. Blanda florsocker, potatismjöl, vaniljsocker, bakpulver och kakao i en bunke.
3. Skär smöret i tärningar och tillsätt det.
4. Tillsätt ägget.
5. Blanda allt till en slät smet.
6. Fördela smeten i muffinsformar som du fyller ungefär till hälften.
7. Grädda muffinsarna i mitten av ugnen i ca 10min.
8. Låt muffinsarna svalna helt innan du spritsar på frostingen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback