Heart Chat Bubble

jitterbuggsbakelser

Min farmor har bakat jitterbuggar så länge jag kan minnas, och det är verkligen en av mina favoritkakor. Jag älskar kombinationen av frasig mördeg och seg, härlig maräng! Idag provade jag på att baka dem för första gången. Egentligen ska man göra som en rulltårta och sen skära i tunna skivor, men jag valde att istället göra små bakelser i muffinsformar. De blev hur söta som helst! Visserligen fick jag lite färre än vad jag skulle fått om jag gjort vanliga jitterbuggar, men ska försöka trycka ut degen ytterligare lite grann i formarna nästa gång. Satte formarna i en muffinsplåt och tryckte sen ut degen i dem; lite pilligt men det blev ändå stabilare än om jag bara ställt formarna på en vanlig plåt. :) Som ni ser är de två bakelserna i mitten mycket högre än de andra. Jag experimenterade genom att inte vika ned väggarna på dem (gjorde det på de andra), och då fick marängen mer plats att växa på. Ska testa att göra vanliga jitterbuggar också, återkommer med recept på dem!
 
JITTERBUGGSBAKELSER
2dl vetemjöl
100g smör
1st äggvita
1,5dl socker
 
1. Sätt ugnen på 200ºC
2. Hacka smöret och knåda det sedan tillsammans med mjölet till en smidig deg.
3. Vispa äggvitan tills den inte rinner ur skålen om du vänder den upp och ned.
4. Tillsätt sockret lite i taget samtidigt som du fortsätter vispa.
5. Sätt muffinsformar i en muffinsplåt. Jag använde ganska höga och smala formar för att få extra söta små bakelser.
6. Tryck ut degen väldigt, väldigt tunt i formarna. I vanliga jitterbuggar ska degen bara vara ca 2mm tjock, vilket är ett bra riktmärke.
7. Häll i marängsmeten i formarna. Använd gärna en sprits så att formen fylls ut ordentligt i botten! Marängen kommer svälla ganska mycket i ugnen, så fyll dem inte mer än till hälften!
8. Om man vill så kan man försiktigt peta ner lite av "degväggarna" och lägga över marängen (lämna ett hål i mitten så att den kan resa sig fint) som en fin effekt. Vill man ha bakelser som är så höga som de i mitten på fotot bör man strunta i det här momentet.
9. Grädda i ugnen tills de fått fin färg!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback