Heart Chat Bubble

chokladbollar med geisha

Jag snubblade över det här receptet hos Bli min jäst för ett tag sen och föll direkt. Älskar både chokladbollar och Geisha-choklad, så det kan ju bara bli succé att kombinera de båda! ;) Bli min jäst tipsar förresten om att de här bollarna blir hårdare än vanliga chokladbollar om man förvarar dem i kyl, och att det därför kan vara bra att ta fram dem en liten stund innan servering så att de får mjukna lite.

CHOKLADBOLLAR MED GEISHA
100g smör
0,5dl socker
3dl havregryn
1msk kakao
1tsk vaniljextrakt (el. vaniljsocker)
1msk kaffe
33st Geisha-bitar
 
1. Blanda smör (ska vara rumstempererat) och socker ordentligt.
2. Tillsätt havregryn, kakao, vaniljextrakt/vaniljsocker och kallt kaffe.
3. Krossa 25 Geisha-bitar.
4. Häll ner de krossade godisarna i chokladbollssmeten och blanda ordentligt.
5. Värm de resterande Geisha-bitarna 20 sekunder åt gången i micron tills de är mjuka, på gränsen till smälta.
6. Blanda i bitarna i smeten.
7. Ställ in smeten i kylen för att stelna lite (så att det blir lättare att rulla bollar av den). Ca 15-20min är lagom.
8. Ta ut smeten ur kylen och rulla små bollar av den.
9. Rulla bollarna i pärlsocker/kokos/strössel eller vad du kan tänkas vara sugen på. :)
10. Ät och njut! Nom nom nom!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback