Heart Chat Bubble

smålandskringlor

När jag letade efter bra recept på kringlor fastnade jag självklart genast för den här småländska varianten! ;) Hur jag kunde växa upp i Småland utan att någonsin stöta på namnet "smålandskringla" är en helt annan femma, haha. Misstänker att det är en variant på dessa min mormor bakade, i och med att de härstammar från Småland och dessutom innehåller filmjölk (som hon alltid hade i sina). Originalreceptet är som ni ser för ljusa kringlor, men för att få lite grövre går det bra att byta ut hälften av vetemjölet mot grahamsmjöl (dvs 3,75dl vetemjöl + 3,75dl grahamsmjöl) och skippa pärlsockret som ska va på.
 
SMÅLANDSKRINGLOR
7,5dl vetemjöl
1dl socker
1msk bakpulver
200g smör
2dl filmjölk
Pärlsocker
 
1. Sätt ugnen på 225ºC.
2. Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
3. Tillsätt smöret (rumstempererat) och fördela det så att du får en grynig massa.
4. Tillsätt filmjölken och knåda ihop till en deg.
5. Rulla ut degen i fingertjocka längder och forma kringlor av den (ca 30st).
6. Om du gör ljusa kringlor: pensla dem med lite vatten och strö över pärlsocker.
7. Grädda i ca 8-10min tills kringlorna fått fin färg.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback