Heart Chat Bubble

pannkakor

Jag har en förkärlek till pannkakor och plättar! Min mormor passade nämligen mig på tisdagseftermiddagarna under en period när jag var liten, och då gjorde hon alltid pannkakor eller plättar till mig. Jag fick välja vilket jag ville ha och bjuda med mig en kompis hem. Det blev till världens grej bland mig och mina vänner! Vilka barn kan motstå pannkakor med glass mitt i veckan, liksom? Tur för Mormor att hon begränsade det till en kompis per vecka, annars hade hon nog snart haft typ hela min klass och alla grannbarnen i köket varje tisdag! ;) Receptet hittade jag på pannkakor.se! (Ja, det finns faktiskt en hel sida om bara pannkakor! Underbart!) Jag kommer nog alltid att tänka på Mormor och de där tisdagseftermiddagarna när jag äter pannkakor eller plättar. <3

PANNKAKOR (ca 16st tunna pannkakor)
2,5dl vetemjöl
0,5tsk salt
6dl mjölk
3 ägg
3msk smör

1) Blanda mjöl och salt i en bunke.
2) Vispa i hälften av mjölken.
3) Vispa till en slät smet.
4) Vispa i resten av mjölken och äggen.
5) Låt gärna smeten svälla i cirka 30 minuter om du har tid.
6) Smält hälften av smöret i en stekpanna och vispa ner det i smeten. Använd resten av smöret till att steka pannkakorna.
7) Stek pannkakorna. Ungefär 0,5dl smet/pannkaka är lagom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback