Heart Chat Bubble

grundrecept muffins

Nu har jag äntligen hittat ett bra grundrecept för muffins att utgå från när jag experimenterar med olika fyllningar! De här muffinsarna är både jättegoda att äta precis som de är och tacksamma att fylla med olika godsaker eftersom de är så neutrala. :) Just nu håller jag på att baka en sats som jag fyllt med frostingen jag gjorde igår! Den ville nämligen inte bli alls så fast som jag ville att den skulle bli (trots att jag kylde den), så jag fick tänka om. Kom då på att jag skulle kunna spritsa den inuti muffins i stället för på. ;) Recept kommer ikväll om experimentet lyckades!
 
GRUNDRECEPT MUFFINS (12st)
100 g smör
2 dl mjölk
2 ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
(skal av 1 citron)
 
1. Sätt ugnen på 200ºC (varmluft: 175ºC)
2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
3. Smält smöret och häll i mjölken (och citronskal)
4. Rör i smörblandningen i resten av smeten.
5. Blanda mjöl, bakpulver och salt och vänd ner det i smeten.
6. Ställ muffinsformar i en muffinsplåt och fyll formarna med smet upp till 2/3.
7. Grädda 12-15 minuter i mitten av ugnen.
8. Låt muffinsarna svalna på galler under bakduk.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback