Heart Chat Bubble

cheesecakemuffins med browniebotten

Det här är egentligen en vanlig cheesecake i tre lager som jag gjort i muffinsformar i stället för i en stor form. Perfekt att ha i frysen om man får oväntade gäster, eftersom den redan är portionerad. Eller om man blir sugen själv och vill ta nåt snabbt och gott. ;) Vi bjöd på dem igår när vi hade gäster och de gjorde succé! Jag glömde tillfälligt bort att jag bara skulle göra en halv sats cheesecakesmet, och råkade göra en hel sats browniebotten. Skulle det hända er också, så har jag ett tips på vad man kan göra med den överblivna bottnen! Klicka här för att se! ;) 

CHEESECAKEMUFFINS MED BROWNIEBOTTEN (ca 15-20 medelstora muffins)
1 sats browniebotten
1 sats cheesecakesmet

1. Sätt ugnen på 175ºC.
2. Gör smeten till bottnen och häll sedan ett tunt lager i varje muffinsform. Eftersom det inte är bakpulver i smeten så reser den sig i stort sett inte alls, vilket är jättebra i det här fallet.
3. Grädda bottnarna i mitten av ugnen tills de stelnat och blivit lite fasta. De ska fortfarande vara kladdiga!
4. Sätt dem åt sidan för att svalna.
5. Gör i ordning cheesecakesmeten, dela den i tre delar och smaksätt dem.
6. Klicka i det första lagret smet i formarna och ställ in dem i frysen ca 45min för att stelna. I och med att varje lager får frysa till ordentligt innan nästa hälls på, så spelar det absolut ingen roll i vilken ordning man väljer att ha smakerna.
7. Upprepa samma metod med de resterande lagrena.
8. Ta fram cheesecakesen en stund innan servering så att de mjuknar lite, lite. Jag satte mina i kylen i ca 10min.
9. Servera antingen i formarna eller utan! Jag serverade mina i formar, som ni ser på bilden här nedanför.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback