Heart Chat Bubble

amerikanska pannkakor

Igår förmiddag bjöd jag och H några vänner på brunch i samband med ett planeringsmöte för en resa vi ska åka på senare i höst! Jag tänkte av någon anledning direkt på amerikanska pannkakor när vi började prata om vad vi skulle bjuda på! Kanske för att brunch i sig känns amerikanskt? Ingen aning, men gott är det! ;) Hittade en sida som bara samlat recept på olika sorters pannkakor, och som faktiskt hade inte mindre än 2 olika recept på just amerikanska! Nice! Jag valde det som enligt sidan är det mest typiskt amerikanska; en fast smet som blir till centimetertjocka pannkakor. Det stod att de skulle vara extra små, så vi gjorde dem i vår plättlagg. På det viset fick vi dessutom extra jämna och fina pannkakor. Nice! Resultatet? NOM NOM NOM!!

AMERIKANSKA PANNKAKOR
knappt 5dl vetemjöl
2,5tsk bakpulver
1tsk salt
3msk socker
drygt 2dl mjölk
3 ägg
50g smör

1) Smält smöret och låt det svalna.
2) Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och socker i en bunke.
3) Blanda mjölk, ägg och smör i en annan bunke och häll i den torra blandningen.
4) Vispa ihop smeten. Enligt sidan där jag hittade receptet ska man inte bli besviken om den klumpar sig - det är fullt normalt. ;)
5) Stek flera pannkakor åt gången (de ska vara små, jag tänkte plätt-size). 0,5dl smet/pannkaka är en bra riktlinje. Tänk på att inte ha för mycket värme, eftersom tjocka pannkakor behöver bli lite bakade i pannan!
6) Vänd pannkakorna när du ser bubblor på översidan av dem!
7) Håll pannkakorna varma i ugn, ca 75 grader.
8) Servera med det du tycker är gott! Det riktigt amerikanska är såklart lönnsirap. ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback