Heart Chat Bubble

laktosfri citroncheesecake med chokladbotten

Den här cheesecaken är verkligen supergod! I originalreceptet ska man bara smula lite digestivekex på toppen av kakan och den har ingen ordentlig botten, vilket jag tyckte var synd. Jag och H experimenterade därför fram en som faktiskt blev riktigt lyckad! Som vanligt när vi har gäster blev jag lite stressad och glömde bort att ta bild på kakan när den var klar för servering, men det kommer nästa gång jag bakar den - och med tanke på hur god den var blir det definitivt en nästa gång! ;) Eftersom smeten blev härligt fluffig både av vispgrädden och de uppvispade äggulorna så blev kakan i alla fall väldigt hög och fin!
 
LAKTOSFRI CITRONCHEESECAKE MED CHOKLADBOTTEN (4 pers)

Botten
5st digestivekex
2msk kakao
2msk strösocker
1msk honung
3msk smakneutral olja/smält laktosfritt smör
 
1, Sätt ugnen på 175ºC.
2. Smula digestivekexen. Jag la dem i en fryspåse och krossade dem med händerna.
3. Häll kexsmulorna i en bunke.
4. Tillsätt kakao och strösocker.
5. Rör om tills allt blandats.
6. Tillsätt honungen och oljan/smöret.
7. Blanda tills du har en jämn, kladdig massa.
8. Tryck ut degen i en form.
9. Grädda i mitten av ugnen tills bottnen fått en knäckig/knaprig yta, ca 10min.
 
Smet
1,5dl lakosfri grädde
1dl laktosfri crème fraiche
2st ägg
1dl socker
skalet från 1 liten citron
 
1. Separera äggulorna från äggvitorna. I nästa moment ska du använda gulorna, men vitorna ska också vara med senare så spara dem!
2. Häll äggulorna och sockret i en bunke och vispa poröst.
3. Häll i crème fraichen och blanda till en jämn smet.
4. Vispa grädden och rör sedan i den i smeten.
5. Vispa äggvitorna och häll i dem i smeten.
6. Tvätta citronen och riv skalet. Blanda därefter i skalbitarna i smeten.
7. Häll smeten över den avsvalnade bottnen och sätt in i frysen i ca 4h.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback