Heart Chat Bubble

lingonbröd

Eftersom jag är en smålandstjej klappar mitt hjärta lite extra för bröd med lingon i. ;) Därför är jag lite extra glad över att min H älskar att baka bröd och att han fick tag på ett recept till just lingonbröd för ett tag sen! Måste säga att det är det godaste lingonbröd jag smakat, eftersom det är väldigt saftigt och får en härligt knaprig skorpa på toppen. Vi bjöd bland annat på det på vår bröllopsbrunch och det blev en stor succé!
 
LINGONBRÖD (2 limpor)
 
Degvätska
5dl filmjölk
8msk lingonsylt
0,5dl mörk sirap
1tsk salt
 
Mjölblandning
3,5dl vetemjöl
3,5dl grahamsmjöl
3,5dl rågsikt
0,5msk bikarbonat
0,5msk bakpulver
 
1. Sätt ugnen på 200°C (180°C om du har varmluftsugn).
2. Blanda filmjölk, lingonsylt, mörk sirap och salt i en stor bunke.
3. Blanda vetemjöl, grahamsmjöl, rågsikt, bikarbonat och bakpulver i en annan bunke.
4. Vänd ned mjölblandningen i degvätskan.
5. Blanda ihop ingredienserna men rör inte för länge. Sluta röra när de har blivit en jämn smet!
6. Fördela degen i 2 smörade och bröade formar.
7. Baka i 50-65min i vanlig ugn eller ca 35min i varmluftsugn. Testa med provsticka så att det inte blir för torrt i mitten!
 
TIPS! Har du en ugnstermometer så ska brödets innertemperatur vara 80-82°C när det är klart.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback